האם מותר לנעול בירקנשטוק ביום כיפור?

האם מותר לנעול בירקנשטוק ביום כיפור?

ציור יום כיפור

כידוע, ביום כיפור אסור לנעול נעליים רגילות ואנשים נועלים נעליים מיוחדות ליום כיפור. הכפכפים של נעלי בירקנשטוק מאוד נוחות וקל להעביר איתם יום שלם של תפילה שבה עומדים הרבה תוך כדי צום. השאלה היא האם מותר לנעול כפכפי בירקנשטוק ביום כיפור.

אלו נעליים אסור לנעול ביום כיפור?

יש אנשים שטועים וחושבים שהאיסור ביום כיפור הוא על הנעליים הרגילות שאנחנו נועלים ביום יום, ולכן נראה להם שמותר לנעול ביום כיפור כל סוג של כפכפים ונעלי בית. מהסיבה הזו נראה להם שבוודאי שיהיה מותר לנעול כפכפים פתוחות כמו של בירקנשטוק ביום כיפור. אבל, הם טועים והעניין מסובך יותר.

צומות קלים וצומות חמורים

בעולם היהודי יש שני סוגים של צומות. יש צומות קלים וצומות חמורים יותר. הצומות הקלים הם עשרה בטבת, שבעה עשר בתמוז, צום גדליה וצענית אסתר. הצומות הקשים הם תשעה באב ויום הכיפורים. האמת היא שמהתורה הצום היחידי הוא הצום של יום הכיפורים וכל שאר הצומות נוספו במהלך הדורות. רוב הצומות הנוספים נוספו בעקבות חורבן הבית.

בין הצומות הקלים לבין הצומות הקשים יש שני הבדלים. ההבדל הראשון הוא שהצומות הקלים הם רק ביום -- מעלות השחר ועד צאת הכוכבים, והצומות החמורים נמשכים למשך יממה שלמה -- בין שקיעת החמה ועד צאת הכוכבים ביום שאחריו.

ההבדל השני הוא שבצומות הקלים הדבר היחיד שנאסר הוא לאכול ולשתות, ולעומת זאת, בצומות החמורים נאסרו עוד ארבעה איסורים. האיסורים הנוספים הם תשמיש המיטה (יחסי אישות), רחיצה, סיכה (מריחת שמנים על הגוף) ונעילת הסנדל.

איסור נעילת הסנדל

האיסור על נעילת הסנדל לא אומר שחייבים ללכת יחפים. הגמרא מספרת על כמה מגדולי החכמים שהלכו בנעליים של שעם, של כפות תמרים או של עשבים.

השולחן ערוך פסק בעקבות הגמרא הזו שהאיסור של נעילת הסנדל כולל כל נעל שהיא של עור וכל נעל שאינה עשוייה מעור מותרת.

על פי הפסיקה הזו צריך לבדוק בכל נעל אם היא עשוייה מעור או שהיא עשוייה מחומרים אחרים. רוב הכפכפים של בירקנשטוק עשויים מעור ולכן ברור שאסור יהיה ללכת איתם ביום הכיפורים. העניין הוא שבשנים האחרונות בירקנשטוק מייצרת נעליים שאינם עשויים מעוד אלא מחומרים אחרים. לחברה יש ליין מוצרים שמתאים לטבעונים.

תפילה בכותל

כפכפים של בירקנשטוק לטבעונים

חברת בירקנשטוק זיהתה בשנים האחרונות את העובדה שהרבה מהצרכנים שפעם נהגו לנעול את הכפכפים של החברה הפסיקו לקנות את מוצרי החברה בגלל המעבר לטבעונות. ומכך שהם הפסיקו להתשמש המוצרים שמגיעים מהחי לצרכים האישיים שלהם.

החברה הפנימה את העובדה שהיא הולכת ומאבדת קהל גדול שבאופן מסורתי היה חלק מהקהל הצרכני שלה והתחילה לעשות ליין של החברה שמיועד ללקוחות טבעוניים. בליין הזה כמובן שאין מוצרים מהחי.

האמת היא שהקהילה הטבעונית עצמה מתלבטת מאוד איך להתייחס לצעד הזה של חברת בירקנשטוק. חלק מאנשי הקהילה מברכים על כל הצטרפות של מותגים שמאפשרים מוצרים לטבעונים. לטענתם, העובדה שהמעבר לטבעונות כולל בתוכו שינויים כל כך גדולים בצריכה מרתיעה אנשים רבים מלעבור לאורח חיים טבעוני. מצד שני, יש כאלו שאומרים שאנשים טבעונים לא יכולים לקנות מוצרים של חברה שרוב המוצרים שלה נעשים מו החי כי כך הם מעודיים את המשך הצריכה של דברים מן החי.

בכל מקרה, אם אתם קונים בירקנשטוק שיש עליו תווית שכתובה בו המילה VEGAN סימן שקניתם כפכפים טבעוניות והם לא מכילים עור. האם מותר ללכת עם כפכפים כאלו ביום הכיפורים?

נעילת נעליים נוחות ללא עור ביום כיפור

כיוון שנעלי בירקנשטוק טבעוניות מיוצרות ללא עור באופן פשוט מותר לנעול אותם ביום כיפור.

בכל זאת, יש כאלו שאמרו שעדיף שלא ללכת עם נעליים כאלו ביום כיפור. הסיבה לכך היא שנעלי בירקנשטוק הם בעלי סוליה חזקה שלא מרגישים בה בכלל את הקושי של הקרקע. יש כאלו שהבינו שהגמרא אסרה רק נעלי עור בגלל שבאותה תקופה לא היו נעליים טובות שלא עשויות מעור. כל האפשרויות האחרות שהגמרא מזכירה עשויות מדברים כאלו שגם אחרי שנועלים אותם עדיין מרגישים את הקושי של האדמה ולכן הם הותרו.

לפי הגישה הזו כל נעל שמגינה באופן מושלם על הרגל כמו קרוקס, שורש או בירקנשטוק תהיה אסורה בנעילה ביום כיפור וחייבים למצוא נעלי בד או נעלי בית כאלו שעשויים מבד ולא מגינים על הרגל מפני הקרקע כשהולכים על אבנים.

בסופו של דבר ניתן למצוא בעניין הזה דעות לכאן ולכאן. הרב יעקב אריאל פרסם מאמר שבו הוא אוסר נעילה של שורש, קרוקס ובירקנשטוק ביום כיפור. לעומת זאת, רבני חב"ד ורבנים אחרים פסקו שאין בעיה ללכת עם נעליים כאלו.

הרב מלמד בפניני הלכה טוען שככל שעובר הזמן והמציאות משתנה ויש בעולם יותר ויותר נעליים נוחות שאינן עשויות מעור ויש הרבה אנשים שהולכים עם נעליים כאלו כל השנה, יש יותר ויותר רבנים שאוסרים ללכת עם נעליים כאלו, אבל גם הוא מסכים שמעיקר הדין הנעליים האלו מותרות בנעילה.

לסיכום, ברור שאסור ללכת כם נעלי בירקנשטוק שעשויות מעור ביום כיפור. בשנים האחרונות יש כפכפים של בירקנשטוק שעושויות מחומרים טבעיים. עדיף ללכת עם נעליים כאלו מאשר ללכת עם כל אפשרות שכוללת בתוכה עור. מעיקר הדין אפשר ללכת עם נעליים כאלו ביום כיפור, אבל הכי טוב הוא למצוא נעלי בד וללכת איתם ביום כיפור.

צום קל ומועיל.

הלכות יום הכיפורים - נעילת הסנדל ודין נעליים וסנדלים שאינם של עור בימינו - הרב אליעזר מלמד

כתוב/כתבי תגובה